CD: Kalle Johannsen، Keike Faltings و Emilia Marienfeld: “Wederlaiden” | rootszone.dk


در چندین جزیره آلمانی در دریای وادن، تمرکز به طور مداوم بر هویت فریزی است. این امر نه کم‌تر در مورد جزیره فوهر صدق می‌کند، جایی که بنیاد تاریخی و فرهنگی Ferring Stiftung برای حفظ و تقویت هویت تاریخی و فرهنگی، از جمله گویش‌های محلی، با تأکید ویژه بر Föhr و جزیره همسایه Amrum، سخت کار می‌کند. این کار با برگزاری رویدادهای مختلف، انتشار نشریات – و انتشار موسیقی انجام می شود.

در میان جمعیت فوهر که قدمت آن از سال 1864 به بعد است، اقلیت دانمارکی وجود دارد و در سال‌های اخیر پیوندهای پرباری بین موسیقی‌دانان محلی و دانمارکی، به‌ویژه نوازندگان فانو، و همچنین دیگران برقرار شده است. برای مثال، Ferring Stiftung مجموعه‌ای از نت‌های موسیقی سنتی از Föhr و Fanø را منتشر کرد و پاییز گذشته سی‌دی «Wederlaiden» نور روز را دید.

این آلبوم با سه گروه متشکل از Kalle Johannsen (آواز/گیتار/هارمونیکا)، Keike Faltings (خواننده) و Emilia Marienfeld (خواننده/ویولن/پیانو) شامل تعدادی آهنگ تازه نوشته شده به زبان فریزی است. متن توسط Volkert Faltings، رئیس انجمن Ferring Stiftung نوشته شده است، و موسیقی عمدتاً مدیون Kalle Johannsen بود، اما Keike Faltings و Emilia Marienfeld نیز در آن مشارکت داشتند. در میان چندین نوازنده مهمان، وزارت ویولن، سه نفر با کرستین ساند، دیته فرومسایر و کرستین الیز پدرسن در برخی از آهنگ ها مشارکت دارند.

اشعار تصاویر احساسی از مردم و طبیعت فوهر را ترسیم می‌کنند که با آهنگ‌های ملودیک و همراهی موسیقی روح‌انگیز به طرز ماهرانه‌ای برجسته می‌شوند.

این سه خواننده آهنگ ها را به خوبی اجرا می کنند، اما هر کدام با بیان خاص خود. کاله یوهانسن داستان‌ها را با تقدیم یک خواننده کلاسیک فولک ارائه می‌کند، و از بین این دو زن، این منتقد حضور طبیعی و صمیمانه کیکه فالتینگز را به صدای آموخته‌تر امیلیا مارینفلد ترجیح می‌دهد – بدون این‌که در مورد دومی بدبین شود.

در کانال‌های گوش کنونی، به‌ویژه ملودی‌های کاله یوهانسن بلافاصله با یک زبان تونال آنگلوساکسون مرتبط می‌شوند. این شاید طبیعی باشد، اما در سال‌های اخیر این مسیری است که تعدادی از موسیقی‌دانان فولکلور آلمانی آن را طی کرده‌اند. به هر حال، آنگلوساکسون ها در دوران باستان، از جمله، از مناطق فریزی غربی آمده بودند. “Wederlaiden” را می توان به عنوان یک بازدید جوی از جزیره Föhr در دریای Wadden توصیه کرد.

12 آهنگ روی دیسک منتخبی از کتاب ترانه 26 آهنگ فولکرت فالتینگز به همین نام و با همان آهنگسازان است. نت ها و اشعار تمام آهنگ ها با عکس های رنگی بسیار زیبا و احساسی تکمیل شده است که جزیره و طبیعت آن را توصیف می کند. هم سی‌دی و هم کتاب را می‌توانید از وب‌سایت Wederlaiden-friiskshop Ferring Stiftung خریداری کنید، جایی که می‌توانید اطلاعاتی درباره این بنیاد و فعالیت‌های آن به طور کلی پیدا کنید.



دیدگاهتان را بنویسید