کنسرت های خاموش تاثیر قوی گذاشت | rootszone.dk


یواخیم کودر از زیر سایه پدرش رای کودر خارج شد. او در فستیوال توندر 2023 چند کنسرت ماتینه را اجرا کرد که کمی تحت الشعاع بسیاری از کنسرت‌های پر سر و صدا و برون‌گرا قرار گرفت که ما نیز تجربه کردیم. از طرفی برای من ماندگاری بیشتری داشتند.

مجموعه‌های کودر تقریباً به طور کامل از آهنگ‌های سال ۲۰۲۰ Over That Road I'm Bound تشکیل می‌شد، جایی که او به کاتالوگ وسیع آهنگ‌های عمو دیو میکون پرداخت. این بخشی از موسیقی کوهستانی است که از دهه 1930 از آپالاچی ها یا بر روی 78 صفحه اولیه یا از طریق امواج رادیویی تداخلی به شنوندگان در خانه های کوچک گسترش یافته است.

عکس: آماندا چارچیان

به عبارت دیگر، موسیقی قدیم در آهنگ های خانوادگی و نسبتاً زمینی در مورد سیر زندگی در روستا. کودر معمولاً سرعت آهنگ ها را کاهش می داد و بانجو ماکون را با “جعبه موسیقی” خاص خود جایگزین می کرد، بنابراین من به سختی می توانستم آهنگ هایی را که حالت جدید و هیجان انگیزی به خود گرفته بودند تشخیص دهم.

یواخیم کودر در طول جشنواره با دیلابا و کلاه چشم نواز خود بسیار قابل مشاهده بود. کنجکاو بودم، قبلاً «جعبه موسیقی» او را ندیده بودم و نشنیده بودم. او بسیار استقبال کرد، بنابراین از او خواستم تا کمی در مورد موسیقی خود به من بگوید:

من یک نوازنده کوبه ای بودم و هیچ ساز دیگری نمی زدم تا اینکه بررا را کشف کردم. یکی از سازندگان ساز در کالیفرنیا با نصب میکروفون بر روی نسخه‌ای از Mbira آفریقایی آزمایش کرد و آن را Array Mbira نامید. این یک پیشرفت بیشتر از کالیمبای ساده است و شامل چندین فنر فلزی تنظیم شده است که روی یک جعبه چوبی نصب شده اند و صدایی شبیه چنگ تولید می کنند.

به این ترتیب می‌توانم آن را به سیستم‌های صوتی متصل کنم، صداها را تقویت و تنظیم کنم. من گیتار یا هیچ ساز معمولی دیگری نمی‌نوازم، اما حالا این را داشتم و وقتی با آن آزاد شدم، توانستم آهنگ‌های خودم را بخوانم و بسازم و این همه چیز را تغییر داد. عمو دیو میکون؟ بله، در خانه کودکی من او و برخی از نوازندگان بلوز موسیقی بودند که ما همیشه به آن گوش می‌دادیم.»

چندی پیش بود که بالاخره رکورد را پیدا کردم که به سرعت روی دستگاه ضبط می چرخید و یاد مصاحبه کوچکم افتادم. در مجموع، نمونه‌ای از اینکه چگونه حتی کنسرت‌های کوچک در جشنواره توندر می‌توانند تجربیات ماندگاری عالی ارائه دهند.



دیدگاهتان را بنویسید