از یک برد شش روزه تا یک شکست شش ماهه


ما مفتخریم که این مقاله عالی را که اخیراً توسط ریک استرلینگ عضو هیئت مدیره در وب سایت LA Progressive منتشر شده است، بازنشر می دهیم.

در ژوئن 1967، اسرائیل حملات غافلگیرانه ای را به همسایگان عرب خود انجام داد و غزه، کرانه باختری، اورشلیم و جولان را تصرف کرد. با حمایت نظامی و اطلاعاتی دولت لیندون جانسون، اسرائیل با نابود کردن نیروی هوایی مصر در زمین، همسایگان خود را شوکه کرد و مات و مبهوت کرد. اسرائیل نه تنها این مناطق را تصرف کرد، بلکه مخالفان خود را نیز تحقیر کرد. فقط شش روز طول کشید.

این حمله از سه جهت محوری بود. نخست، صهیونیسم تندرو، از جمله خشونت های بی امان را در قلب کشور تثبیت کرد. این را نه تنها جنایاتی که علیه همسایگان عرب مرتکب شده اند، نشان می دهد. او در حال تلاش برای غرق کردن یو اس اس لیبرتی و کشتن تمام پرسنل نیروی دریایی ایالات متحده است. دوم، افسانه برتری نظامی و اطلاعاتی اسرائیل را ایجاد کرد. ثالثاً، حمایت عظیمی از دولت صهیونیستی در سطح بین المللی ایجاد کرد. همانطور که می گویند، “همه یک برنده را دوست دارند” و اسرائیل در سال 1967 برنده بلامنازع بود. احساسات ضدصهیونیستی در ایالات متحده و جامعه جهانی یهودی که قبلاً بسیار قوی بود، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. حمایت غرب از اسرائیل به طرز چشمگیری افزایش یافته است. به لطف تبلیغات مؤثر، حمایت عمومی نیز افزایش یافت.

در دهه‌های پس از آن، ما شاهد امتناع مداوم اسرائیل از سازش با مردمی بوده‌ایم که زمین‌هایشان را تصرف کرده و معیشتشان را تحت کنترل دارند. غزه ده ها سال در محاصره و از سال 2007 یک اردوگاه کار اجباری بوده است. کرانه باختری و اورشلیم با محدودیت‌ها، ایست‌های بازرسی و دستگیری‌ها وضعیت چندان بهتری ندارند.

عملیات امدادرسانی به سیل الاقصی

در 7 اکتبر 2023، ارتش اسرائیل در شوک بود. حماس و دیگر نیروهای مقاومت فلسطینی از اردوگاه کار اجباری خارج شدند، پست های نظامی اسرائیل را تصرف کردند و وارد شهرها و کیبوتس های اسرائیل شدند. آنها حدود 400 سرباز و پلیس اسرائیل را کشتند و حدود 250 سرباز و غیرنظامی را گروگان گرفتند. حدود 800 غیرنظامی در نتیجه گلوله باران حماس، تانک های اسرائیلی یا هلیکوپترهای تهاجمی آپاچی کشته شدند. صدها خودروی حاوی فلسطینی ها و اسرائیلی ها آخرین خودروهایی بودند که تخریب شدند.

پیش‌فرض اسرائیل مبنی بر برتری نظامی، اطلاعاتی و قومی در آن روز از بین رفت. مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل خشمگین قول دادند که انتقام این شرمساری و شکست نظامی را بگیرند. یوآو گالانت، وزیر دفاع فلسطینی ها را “حیوانات انسانی” خواند و قول داد با ابزار نظامی و گرسنگی بکشند. آنها قول دادند که حماس را نابود کنند و بلافاصله موجی از بمباران را به راه انداختند. پس از حدود یک ماه بمباران، ارتش اسرائیل وارد غزه شد. آنها هنوز آنجا هستند.

بسیاری از مردم اسرائیل که به برتری یهودیان اعتقاد دارند، از کشتارهای جمعی مداوم حمایت می کنند. اکنون پس از شش ماه حملات بی امان، ایمان به برتری اسرائیل از بین رفته است. ارتش اسرائیل در «ویران کردن» حماس یا تضعیف عزم فلسطینیان شکست خورده است. در مقابل، حمایت از حماس و دیگر نیروهای مقاومت در غزه و کرانه باختری افزایش یافته است. رهبران اسرائیل فکر می کردند که به راحتی می توانند حماس را فتح و «نابود کنند»، اما با وجود میلیاردها تسلیحات ارائه شده توسط ایالات متحده و غرب نتوانستند این کار را انجام دهند.

حماس و دیگر شبه نظامیان فلسطینی جان سالم به در بردند و همچنان تلفات سنگینی به نیروهای اسرائیلی وارد می کنند. دیروز چهار سرباز اسرائیلی دیگر در خان یونس کشته شدند.

اسرائیل مدارس و پناهگاه های سازمان ملل، کلیساها و مساجد، دانشگاه ها و حتی بیمارستان ها را ویران کرد. آنها بیش از 100 خبرنگار و هزاران کارمند پزشکی، رانندگان آمبولانس، پزشکان و استادان دانشگاه را کشتند. قتل اخیر هفت کارمند آشپزخانه مرکزی جهان یک مورد استثنایی بود زیرا قربانیان از غرب بودند. اسرائیل شش ماه است که مرتکب جنایات مشابهی علیه فلسطینیان شده است.

1967 در مقابل امروز

با افزایش جایگاه بین المللی اسرائیل پس از جنگ شش روزه، پس از محاصره شش ماهه و قتل عام در غزه از بین رفت. در سال 1967، بسیاری از یهودیان آمریکایی اسرائیل را پذیرفتند. اکنون تعداد کسانی که جنایات اسرائیل را محکوم می کنند و نمی خواهند با این کشور کاری نداشته باشند به سرعت در حال افزایش است. آنها به درستی تفاوت بین دولت (اسرائیل) و ایدئولوژی (صهیونیسم) از یک سو و ایمان و قومیت از سوی دیگر را درک می کنند. آنها با افتخار تی شرت هایی می پوشند که روی آن نوشته شده است “صدای یهودی برای صلح” و “اگر نه حالا”.

اکثر جهان شدیداً با اسرائیل و کاری که انجام می دهد مخالفند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و بسیاری از کشورها سفیران خود را فراخواندند.

حتی کشورهای غربی که روابط نزدیک با اسرائیل دارند، مانند کانادا، در حال تغییر آهنگ خود هستند. کانادا ارسال تسلیحات به اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد و کمک مالی به آنروا را از سر گرفت.

دیوان بین‌المللی دادگستری سازمان ملل اخیراً به اسرائیل دستور داده است که مواد غذایی و کمک‌های خود را به غزه برساند. یک قاضی دیوان بین المللی دادگستری استرالیا تایید کرد که آنها به اسرائیل دستور داده اند تا عملیات نظامی در غزه را متوقف کند. اگر اسرائیل از تبعیت خودداری کند، محکومیت جهانی را تشدید خواهد کرد.

در نشانه دیگری از چگونگی تغییر ژئوپلیتیک، نیکاراگوئه پرونده ای را در دادگاه بین المللی دادگستری تشکیل داد و آلمان را به همدستی در نسل کشی اسرائیل متهم کرد.

کنگره و دولت ایالات متحده همچنان از نسل کشی در اسرائیل حمایت می کنند، اما اکنون به دلیل فشارهای مردمی، اعتراضات و مطالبات در حال تغییر است. حتی نانسی پلوسی، رهبر حزب دموکرات، اکنون از بایدن می‌خواهد که تحویل سلاح به اسرائیل را متوقف کند.

شکست شش ماهه

شکست شش ماهه اسرائیل تناقضات ذاتی این کشور را تشدید کرده است. تناقضات سیاسی و مذهبی با تظاهرات بزرگتر و بزرگتر علیه نتانیاهو و امتناع او از پایان دادن به جنگ و بازگرداندن گروگان ها تشدید می شود. تظاهرات در اسرائیل بزرگتر و بی ثبات تر می شود. شنبه گذشته پنج معترض به عمد با یک خودرو برخورد کردند.

ما نقطه عطفی را پشت سر گذاشتیم. کشتار بی امان غیرنظامیان فلسطینی در شش ماه گذشته برای همیشه تصور اسرائیل را در غرب تغییر داده است.

اسرائیل اکنون در سطح بین‌المللی به عنوان «آدم بد» شناخته می‌شود، دقیقاً مانند آمریکا که در اواخر دهه 60 در ویتنام دیده می‌شد. درست همانطور که حمله تت جان ده ها هزار ویتنامی را به همراه داشت اما یک نقطه عطف تعیین کننده بود، عملیات سیل الاقصی در 7 اکتبر یک نقطه عطف بزرگ برای فلسطین بود.

دیدگاهتان را بنویسید