راهنمای کامل اعمال پوشش سرامیکی به خودروی شما


استفاده از یک پوشش سرامیکی روی رنگ خودرو می تواند برای مدت طولانی از آن در برابر عناصر محافظت کند و همچنین تمیز نگه داشتن آن را آسان تر کند. پوشش های سرامیکی یک مانع محافظ را تشکیل می دهند که از رنگ در برابر آلودگی هایی مانند فضولات پرندگان، شیره درختان و کثیفی جاده محافظت می کند. در حالی که پوشش‌های سرامیکی به طور سنتی فقط در مغازه‌های حرفه‌ای در دسترس بودند، اکنون می‌توانید آن‌ها را خودتان در خانه با ابزار و محصولات مناسب اعمال کنید.

روکش سرامیکی خودرو چیست؟

پوشش سرامیکی خودرو یک لایه نازک از دی اکسید سیلیکون یا اکسید آلومینیوم است که وقتی به درستی اعمال شود، به پوشش شفاف خودرو شما می چسبد. این پوشش شفاف یک پوسته سخت را تشکیل می دهد که باعث می شود آب بالا بیاید و از سطح رنگ بیرون بیاید و آلاینده ها را با خود حمل کند. همچنین به محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، باران اسیدی و آلودگی کمک می کند که می تواند به مرور زمان پوشش شفاف را حک یا کدر کند. پوشش های سرامیکی خودرو بسیار بیشتر از محصولات موم یا درزگیر سنتی دوام می آورند – برخی از آنها تا 5 سال محافظت می کنند. آنها یک پیوند شیمیایی با رنگ ایجاد می کنند که از پیوند فیزیکی موم ها قوی تر است. شستشوی منظم، باران و رانندگی روزانه باعث کاهش خاصیت آب گریز و روغن گریز لغزنده پوشش نمی شود. استفاده و مراقبت مناسب به پوشش کمک می کند تا سطح صاف و مزایای خود تمیز شوندگی خود را برای سالیان طولانی حفظ کند.

مزایای پوشش سرامیکی

مزایای اصلی استفاده از پوشش سرامیکی خودرو عبارتند از:

تمیز کردن راحت تر

خاک، گرد و غبار ترمز، فضولات پرندگان و سایر آلاینده ها به شدت به سطح صاف نمی چسبند. یک شستشوی سریع یا اسپری از شیلنگ اغلب برای از بین بردن بیشتر زباله ها کافی است.

پاشیدن رنگ

سطح فوق العاده صاف و لغزنده ایجاد شده توسط ذرات سرامیکی ضد آب، مایعات دیگر مانند شیره درختان، حشرات و کثیفی جاده را دفع می کند.

محافظت در برابر اشعه فرا بنفش

پوشش سرامیکی یک لایه محافظ شفاف را تشکیل می دهد که به جلوگیری از محو شدن پوشش شفاف و تخریب اشعه های UV در طول زمان کمک می کند.

کاهش علامت چرخشی

روکش صاف چرخش ها و خراش های میکروسکوپی را در پوشش شفاف پر می کند و ظاهری براق تر و از نظر نوری صاف تر به جا می گذارد. با گذشت زمان، این می تواند ظاهر عیوب رنگ موجود را کاهش دهد.

افزایش ماندگاری رنگ

یک سد محافظ سرامیکی از پوشش شفاف در برابر باران اسیدی، فضولات پرندگان، رواناب های صنعتی و سایر آلاینده هایی محافظت می کند که در صورت عدم کنترل می توانند باعث خوردگی و کدر شدن رنگ شوند.

خواص آبگریز و اولئوفوبیک

سرامیک ها بسیار آبگریز هستند، یعنی آب را دفع می کنند. آنها همچنین دارای خواص اولئوفوبیک یا دافع روغن قوی هستند و به حذف آسانتر کثیفی های چرب کمک می کنند.

فرآیند اعمال پوشش سرامیکی

قبل از اقدام به اجرای پوشش سرامیکی، باید سطح رنگ را به درستی آماده کنید. این شامل ضدعفونی کامل، درمان میله خاک رس و پرداخت دو مرحله ای برای حذف آلودگی ها و چرخش های موجود از پوشش شفاف است. پوشش را فقط روی رنگ کاملاً خشک شده اعمال کنید. در اینجا مراحل اساسی وجود دارد:

1. شستشو و ضد عفونی کنید

برای تمیز کردن کامل رنگ از یک کارواش با pH خنثی استفاده کنید. با دستکش یا حوله میکروفیبر خشک کنید. خوب بشویید و خشک کنید.

2. درمان با خاک رس

کل سطح را با رنگ خاک رس با استفاده از یک روان کننده مانند اسپری جزئیات سریع رنگ کنید. این آلاینده‌های مرتبط را که ممکن است شستشو از دست داده باشد، جمع‌آوری می‌کند. پس از آن، آبکشی کرده و خشک کنید.

3. پولیش دو مرحله ای

برای انجام پولیش دو مرحله ای از پولیش دوگانه یا پولیش مداری استفاده کنید. با یک ترکیب برش ضخیم برای از بین بردن خراش های کوچک شروع کنید، سپس از یک پولیش سبک تر استفاده کنید تا سطح را صاف و زیباتر کند.

4. آماده سازی شستشو با حلال

رنگ کاملا صیقلی و تمیز شده را با ایزوپروپیل الکل یا حلال آماده سازی رنگ دیگری بشویید تا روغن های جلا یا باقیمانده آن پاک شود. اجازه دهید کاملا خشک شود.

5. پوشش را در قسمت هایی اعمال کنید

با استفاده از یک فوم نرم یا اپلیکاتور میکروفیبر، اولین پوشش تقریباً 3×3 فوت سرامیک را اعمال کنید. پوشش را با استفاده از حوله های میکروفیبر روی رنگ بمالید تا مه ایجاد شود.

6. پولیش و لایه دوم بزنید

بعد از 5-10 دقیقه، لایه اول را با حوله های میکروفیبر سنباده بزنید تا صاف و بدون رگه شود. قسمت های روی هم را دوباره بپوشانید و دوباره صاف کنید.

7. زمان درمان و حفاظت

اجازه دهید زمان پخت کامل توصیه شده توسط محصول، معمولاً 4-8 ساعت باشد. سپس می توانید یک اسپری سرامیکی یا عامل جزئیات سریع برای صاف نگه داشتن سطح استفاده کنید. برای بهترین نتیجه این روند را با دقت دنبال کنید. وقت خود را با پوشش و جلا دادن یکنواخت صرف کنید. آماده سازی مناسب سطح، کلید دستیابی به یک سطح صاف و طولانی مدت است.

انتخاب روکش سرامیکی خودرو

امروزه انواع مختلفی از پوشش های سرامیکی برای مصارف خانگی DIY در بازار وجود دارد:

اسپری درزگیرها

آنها ساده ترین استفاده از آنها هستند، اما کوتاه ترین محافظت را ارائه می دهند، معمولاً 3-6 ماه. آنها به طور ناهموار پوشانده شده اند و برای دوام باید در چندین لایه اعمال شوند.

پوشش های مایع یک مرحله ای

هنگامی که در چندین لایه نازک اعمال می شود و به درستی عمل می کند، پوشش های یک مرحله ای برای 1-3 سال محافظت می کنند. آنها ضخیم تر از درزگیرها هستند، اما نازک تر از سیستم های چند مرحله ای هستند.

پوشش های دو مرحله ای / هیبریدی

یک پرایمر عیوب را پر می کند، سپس یک روکش صافی قابل توجهی ایجاد می کند. اعمال خوب سخت تر است، اما اگر درست انجام شود می تواند 2 تا 5 سال دوام بیاورد.

پوشش های سه لایه و با دمای بالا

آنها شامل پرایمر، پایه و روکش بالایی برای حداکثر محافظت هستند. برخی از آنها می توانند دمای بالاتر را برای چیزهایی مانند محفظه موتور تحمل کنند. مهارت های کاربردی پیشرفته تر مورد نیاز است. سطح محافظتی که می خواهید و همچنین مهارت های پوشش خود را در نظر بگیرید. محصولات سبک تر بخشنده تر هستند اما عمر کوتاه تری دارند. سیستم های چند مرحله ای با کیفیت بالاتر نیاز به تلاش بیشتری دارند، اما زمانی که به درستی اعمال شوند، حداکثر صافی و دوام را ارائه می دهند. همیشه از برند و محصولی استفاده کنید که توسط معامله گران حرفه ای رتبه بالایی دارد.

تکنیک صحیح کاربرد بسیار مهم است

مهم نیست که چه نوع پوشش سرامیکی را انتخاب می کنید، قبل از شروع حتماً دستورالعمل های کاربرد را به دقت بخوانید و درک کنید. به آماده‌سازی مناسب سطح، روش‌های اعمال، نرخ پوشش، روش‌های پرداخت و زمان‌های پخت توجه ویژه‌ای داشته باشید. انقباض احتمالاً منجر به یک پوشش ناهموار می شود که به درستی چسبیده و محافظت نمی کند. در اینجا چند نکته برای موفقیت آورده شده است:

  • در یک گاراژ یا محل کار تمیز و با نور مناسب، دور از نور مستقیم خورشید کار کنید.

  • به طور یکنواخت روی هر ناحیه/بخش با استفاده از ضربه های سبک، همپوشانی و فشار ثابت اعمال کنید.

  • کت‌های نازک و یکدست بهتر از کت‌های ضخیم هستند که تمایل به دویدن، دویدن یا تکه‌تکه دارند.

  • قبل از پولیش، زمان توصیه شده فلاش/مه‌آلودگی بین لایه‌ها را برای خشک شدن بگذارید.

  • فقط از پدهای میکروفیبر و حوله های پولیش استفاده کنید – پنبه کثیفی را تحمل می کند.

  • ابزارها را بین بخش‌ها تمیز کنید تا از جدا نشدن پوشش سخت‌شده باقی‌مانده جلوگیری کنید.

  • پس از هر بخش یا لایه، براقیتی صاف و بدون رگه را صاف کنید.

  • دمای متوسط ​​(بالاتر از 60 درجه فارنهایت) را در طول استفاده و پخت کامل حفظ کنید.

  • قبل از قرار گرفتن در معرض آب یا مایعات دیگر مانند کارواش، زمان کامل درمان توصیه شده را در نظر بگیرید.

کاربرد صحیح یک فرآیند یادگیری با انجام است. در صورت امکان، ابتدا تکنیک خود را روی یک پنل تست تمرین کنید. با صبر و توجه به دستورالعمل ها، به نتایجی در سطح حرفه ای دست خواهید یافت.

مراقبت و نگهداری از پوشش سرامیکی

برای حفظ خواص محافظتی و سطح صاف پوشش سرامیکی خود با دستان خود، این توصیه های مراقبتی ساده را دنبال کنید:

مرتب بشویید

وسیله نقلیه را حداقل هر دو هفته یکبار با صابون خنثی با pH بشویید و به خوبی با آب بشویید. قبل از جاسازی، کثیفی را بلند کرده و می‌شوید.

به صورت دوره ای با آب بشویید

حداقل یک بار در ماه یک آبکشی سریع انجام دهید، حتی اگر نمی توانید بشویید، تا گرد و غبار و زباله ها را بشویید. اگر کثیفی سرسخت است از واشر فشار استفاده کنید.

از پاک کننده ها و برس های ساینده خودداری کنید

هرگز از صابون‌هایی که حاوی موم یا درزگیر هستند استفاده نکنید، زیرا این صابون‌ها به مرور زمان باعث کاهش عملکرد می‌شوند. از برس هایی که می توانند روی پوشش را خراش دهند خودداری کنید.

سالانه یا دوبار در سال چک کنید

اگر محافظ شروع به تضعیف محسوس کرد، یک پوشش سالانه اسپری سرامیکی یا مایع را مجدداً اعمال کنید تا آبگریزی قوی را بازیابی کنید.

در صورت لزوم، آلودگی شدید را حذف کنید

برای از بین بردن شیره، حشرات یا سایر لکه های سرسخت از پاک کننده/پارچه خشک سرامیکی مخصوص استفاده کنید. به طور کامل آبکشی کنید.

تا حد امکان از مواد شیمیایی خشن خودداری کنید

از اثرات شیمیایی چیزهایی مانند نمک جاده، حشرات، شیره درختان و فضولات پرندگان آگاه باشید. در صورت تماس فوراً آبکشی نمایید. با مراقبت منظم و تکنیک های صحیح، کاشی و سرامیک DIY شما باید انعطاف پذیر بماند

دیدگاهتان را بنویسید