غزه، هاوایی، مردم بومی، و استعمار شهرک نشینان مدرن


ما خوشحالیم که شروع فصل دوم PalCast را با آخرین قسمت خود با عنوان “غزه، هاوایی، مردمان بومی و استعمار شهرک نشینان مدرن” اعلام کنیم، که نشان دهنده آغاز یک سفر بینش آمیز به ارتباط با یکدیگر در مسائل جهانی است. در قسمت افتتاحیه خود که در اپل و اسپاتیفای در دسترس است، به روابط عمیق بین هاوایی و فلسطین می پردازیم و مبارزات مشترک مردمان بومی و مظاهر معاصر استعمار شهرک نشینان را روشن می کنیم.

دکتر Wahikea Maile

برای این بحث پر جنب و جوش با ما همراه باشید دکتر سیل ذرتاستاد برجسته مطالعات بومی در دانشگاه تورنتو، که تخصص وی شامل حاکمیت هاوایی، استعمار شهرک نشینان و استعمار زدایی می شود. به لطف بینش عمیق او، ما مسائل پیچیده زمان خود را بررسی کردیم و تشابهاتی را بین مصائب فلسطینیان در غزه و جوامع بومی در هاوایی ترسیم کردیم.

کتاب آینده دکتر میل، «هدایای هوا: سرمایه داری استعماری شهرک نشین و هدایای حاکمیت در هاوایی“، وعده ارائه دیدگاه های ارزشمندی در مورد جنبه های تاریخی و معاصر سرمایه داری استعماری مهاجرنشین در هاوایی می دهد. او از طریق تحقیقات دقیق خود، اهمیت حاکمیت را در ایجاد رابطه هماهنگ با سرزمین، موضوعی که عمیقاً با مبارزات مردم بومی در سراسر جهان طنین انداز می شود، بررسی می کند. علاوه بر این، دکتر میل به طور خاص در مورد پروژه تلسکوپ سی متری صحبت کرد. در ویدئویی که در کانال یوتیوب خود منتشر شده است، او یک سخنرانی متقاعدکننده ارائه می‌کند که در آن پنج دلیل قانع‌کننده برای اینکه ساخت تلسکوپ سی متری (TMT) نباید در موناکیا ادامه یابد، بیان می‌کند.

دکتر میل علاوه بر مشارکت های آکادمیک خود، مدافع فعال حقوق فلسطینی ها بوده است، که در مقاله تأمل برانگیز او «اجازه دهید غزه شما را تغییر دهد» گواه آن است. اظهارات دکتر میل که در کنوانسیون انجمن مطالعات آمریکا در مونترال، کانادا ارائه شد، بر نیاز فوری به همبستگی و اقدام در حمایت از فلسطین، فراتر از مرزهای جغرافیایی و شکاف‌های فرهنگی تأکید می‌کند.

در طول گفتگوی خود، ما به جنبش اعتراضی Mauna Kea پرداختیم، و به تشابهات مقاومت هاوایی و فلسطین در برابر نیروهای سرکوبگر اشاره کردیم. ما رابطه متقابل مبارزات بومی، استعمار شهرک نشینان معاصر، و پیامدهای تصمیم اخیر ICJ برای حاکمیت فلسطین را بررسی کردیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد استعمار مهاجرنشین و امپریالیسم، اینجا را کلیک کنید تا پست عالی هلنا را بخوانید.

در حالی که سفری را در فصل دوم PalCast آغاز می کنیم، از شما دعوت می کنیم در بررسی تلاقی مسائل جهانی و دیدگاه های بومی به ما بپیوندید. بیایید با هم برای عدالت، همبستگی و استعمار زدایی در دستیابی به جهانی عادلانه تر برای همه تلاش کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید