یادی از میراث قدرتمند رشدی سراج


از درگذشت رشدی سراج، فیلمساز برجسته غزه و فلسطینی که تعدادی پروژه برای Just World Books و Just World Educational ساخته بود، بسیار متاسف شدیم. رشدی در 22 اکتبر در حمله هوایی اسرائیل کشته شد. الجزیره، گزارش داد که او در خانه خانواده اش در تل الحوا کشته شده است. 9 نفر دیگر از اعضای خانواده از جمله همسرش شوروک و دختر یک ساله شان دانیا جان سالم به در بردند، اما رشدی قبل از انتقال به بیمارستان بر اثر جراحات جان باخت.

(برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید)

رشدی کار خود را به عنوان روزنامه نگار از حدود سال 1391 آغاز کرد. او قبلاً به عنوان عکاس برای UNRWA کار می کرد. او در سال ۲۰۱۲ به همراه دوستش یاسر مرتجا شرکت رسانه ای آین مدیا را تأسیس کرد. یاسر در سال 2018 هنگام پوشش برنامه راهپیمایی بزرگ بازگشت، یک تظاهرات غیرخشونت آمیز توده ای که فلسطینیان از نوار غزه در آن سال برگزار کردند، توسط یک تک تیرانداز اسرائیلی کشته شد. (او لباس پرس کامل و کاملاً قابل مشاهده خود را پوشیده بود.)

دو سال پیش در سال 2021، جاست ورلد اد رشدی سراج و آین مدیا را مأمور ساخت سه فیلم کوتاه 5 دقیقه ای به عنوان بخشی از پروژه ما به نام Beyond Survival درباره مسائل مربوط به حاکمیت غذایی در فلسطین و جاهای دیگر کرد. روی یکی از آنها یک کشاورز زن 52 ساله به نام اینتیسار بود:

(می توانید پس از شروع پخش، روی گزینه یوتیوب کلیک کنید.)

رشدی در این فیلم جذاب، انتصار را نشان داد که گاری قاطر خود را به زمین مزرعه اش در نزدیکی جبلیه می برد و با محصولات و حیواناتش کار می کرد و از زندگی و چالش هایی که با آن روبرو بود صحبت می کرد. امروز، تصور اینکه در آخرین ماه حملات اسرائیل به غزه، که بسیاری از آنها در جبلیه و اطراف آن متمرکز شده‌اند، چه بر سر اینتیسار، زمین‌ها و حیواناتش می‌آمد، دشوار است.

دو فیلم دیگر از مجموعه‌های سال 2021 ما، کشاورز ارگانیک عبدالمونیم احمد و یک مهندس در کارخانه تاهینی شوکور در شهر غزه بودند. از شما دعوت می‌کنم که این دو یا هر یک از ویدیوهای متعدد در صفحه یوتیوب Ain Media را که تصویری غنی از زندگی و فرهنگی را که فلسطینی‌های غزه حتی در آن سال‌های محاصره وحشیانه اسرائیل برای خود ایجاد کرده‌اند، به نمایش بگذارید.

(رشدی و عین مدیا همچنین سه فیلم کوتاه برای کمک به Just World Books برای انتشار گلچین دلخراش رفعت آلاریر در سال 2013 تولید کردند. غزه می نویسد: داستان های نویسندگان جوان در غزه، فلسطین. یوتیوب بعداً آنها را حذف کرد، بسیار شرم آور، اما ما به دنبال این هستیم که ببینیم آیا می توانیم نسخه های پشتیبان پیدا کنیم.)

دیدگاهتان را بنویسید