ورزش، تحریم و غزه: دیدگاه شخصی


کریس اندروزیک سیاستمدار ایرلندی شین فین، دیدگاهی منحصر به فرد به درگیری های جاری در غزه ارائه می دهد. اندروز که در 25 مه 1964 به دنیا آمد، در دفاع از حقوق فلسطینیان فعال بوده و از تجربیات و خاطرات خود از منطقه استفاده کرده است. اندروز از روزهای تنبلی در ساحل گرفته تا تماشای شور و شوق فوتبال در میان فلسطینی ها، زیبایی و ویرانی هایی را دیده است که زندگی در غزه را مشخص می کند.

دخالت اندروز در این امر در طول درگیری اسرائیل-غزه 2008-2009 تشدید شد، زمانی که او به شدت خواستار تحریم اقتصادی، دیپلماتیک و سیاسی اسرائیل شد. او از اخراج سفیر اسرائیل از ایرلند حمایت کرد و از مغازه‌ها خواست محصولاتی را که منشا شهرک‌های اسرائیلی هستند را حذف کنند. از نظر او، اقدامات اسرائیل در طول درگیری، آن را یک “دولت تروریستی” نامید، که باعث شد او موضعی محکم در حمایت از فلسطین اتخاذ کند.

تعهد او به این هدف باعث شد تا در مأموریت های بشردوستانه از جمله پیوستن به ناوگان به غزه در سال های 2010 و 2011 شرکت کند. این تلاش‌ها بر تعهد او برای کاهش رنج فلسطینی‌هایی که در محاصره و محاصره زندگی می‌کنند، تأکید کرد.

اندروز اخیراً در PalCast که در اپل و اسپاتیفای موجود است، در مورد تلاقی ورزش و بحران فعلی غزه صحبت کرد. او حادثه غم انگیز مربوط به “بکر بویز”، چهار جوان فلسطینی را که هنگام بازی فوتبال در ساحل کشته شدند، یادآور شد. این مثال تلخ نشان می دهد که حتی لحظات فراغت و شادی نیز از خشونتی که غزه را فرا گرفته مصون نیست.

اندروز همچنین از ورزش به عنوان نوعی اعتراض استفاده کرده و با پوشیدن پیراهن فلسطینی در هنگام سخنرانی جو بایدن در پارلمان ایرلند همبستگی خود را با فلسطینی ها نشان داده است. این اقدام نمادین نمونه ای از تعهد تزلزل ناپذیر او برای افزایش آگاهی از وضعیت اسفبار مردم غزه است.

با وجود تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدگی به بحران، اندروز معتقد است که راه‌حل‌های نوآورانه‌تری مورد نیاز است. در حالی که ابتکاراتی مانند پرتاب هوایی و پیشنهاد ساخت بندر دریایی جدید ممکن است تسکین موقتی ایجاد کند، آنها به علل ریشه ای رنج غزه نمی پردازند.

با ادامه بدتر شدن اوضاع در غزه، اندروز همچنان حامی سرسخت آرمان فلسطین است. تجربیات و فعالیت های حمایتی او یادآور نیاز فوری به همبستگی جهانی و اقدام معنادار برای دستیابی به صلح و عدالت پایدار در غزه و فراتر از آن است.

دیدگاهتان را بنویسید