فریاد یک شاعر: مجموعه جدید فادی جودا درباره غزه و قدرت سکوت


این هفته، یک شاعر و پزشک تگزاسی یهودای ممنوعه مجموعه شعر جدیدی را که در دو ماه اول نسل کشی اسرائیل علیه وطن خانواده اش در غزه سروده است منتشر کرده است. در آخرین قسمت از PalCast، “صدای فلسطینی با فادی جودااو درباره اهمیت شعر، حافظه و داستان سرایی فلسطینی با تیم PalCast که شامل یوسف، هلنا و تونی است، صحبت کرد. گفتگوی غنی و گسترده آنها را در اپل و اسپاتیفای پیدا کنید،

یهودا که شخصاً بیش از صد نفر از اعضای خانواده خود را در حملات هوایی اسرائیل از دست داد، ترکیبی قدرتمند از غم و اندوه و خرد را در شعر خود آورده است. وی در این پادکست بر لزوم شنیدن صدای فلسطینیان و حتی تمرین نوعی سکوت محترمانه در حضور آنها تاکید کرد.

عنوان مجموعه جدید جود عمداً ساکت بود و به هر خواننده پیشنهاد می داد تا معنای آن را از طریق خود اشعار درک کند. در اینجا دو نمونه آورده شده است. (رنگ قرمز در پشت جلد کتاب جدید است و زمانی خلق شد که او از قتل همکارش شاعر فقید توسط اسرائیل شنید. رفعت الاریر.)

(هم اکنون می توانید به صدای بلند فدی جود در حال خواندن شعر بادبادک او در فرمت MP3 در اینجا گوش دهید.)

جودا شاعری است که به طور گسترده مورد تحسین قرار گرفته است با مجموعه ای از آثار پربار از جمله سرزمین در اتاق زیر شیروانی، روشنگری و پاورقی ها در نظم ناپدید شدن. مجموعه جدید او یکی دیگر از آثار نوآورانه است که تاریخ، تجربه شخصی و تأملات عمیق در زندگی بشر را در هم آمیخته است.

این مجموعه که به عنوان ” خیره کننده و فلسفی” توصیف می شود، از سکوت و تصاویر برای یادآوری فضاهای محدود و زندگی پاک شده درگیری در غزه استفاده می کند. یهودا با واقعیت های خشونت استعماری روبرو می شود و در عین حال روح پایدار مردم فلسطین را جشن می گیرد.

اشعار جود از دسته بندی آسان سرپیچی می کنند و نگاهی اجمالی به اعماق تجربه انسانی ارائه می دهند. آنها با از دست دادن، عشق و جوهر زبان دست و پنجه نرم می کنند: «زبان گهگاهی می میرد. / الان داره میمیره / کی زنده است که از این حرف بزند؟»

همچنین می توانید مصاحبه کامل با جود را اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید