مرگ مدافع کلیدی اسرائیل کیسینجر


هنری کیسینجر که تأثیرگذارترین چهره دیپلماسی آمریکا در دوران دولت نیکسون و فورد بود، در 29 نوامبر در 100 سالگی درگذشت. او رئیس بود. مشاور امنیت ملی نیکسون از ژانویه 1969 تا استعفای نیکسون در نوامبر 1975. در سپتامبر 1973، با شروع رسوایی واترگیت در اطراف نیکسون، نیکسون (بی سابقه) نقش اضافی وزیر امور خارجه را به کیسینجر داد که توسط سنا تأیید شد. پس از استعفای نیکسون در اوت 1974، کیسینجر به انجام هر دو نقش تحت رهبری رئیس جمهور ایالات متحده ادامه داد. آب کم عمق. فورد در نوامبر 1975 به عنوان مشاور NatSec جایگزین او شد، اما او به عنوان وزیر امور خارجه ادامه داد تا اینکه دوره فورد در ژانویه 1977 به پایان رسید.

کیسینجر از طریق نقشی که در ترغیب نیکسون به بازگرداندن روابط با جمهوری خلق چین در سال 1972 ایفا کرد، تأثیر زیادی بر امور جهانی داشت، که مطمئناً تعادل جهانی را تغییر داد. با این حال، بر اساس بسیاری از گزارشات، این نیکسون بود که نیروی اصلی در پشت تغییر سیاست بود، مانند اقدامات واشنگتن برای تدوین سیاست تنش زدایی با اتحاد جماهیر شوروی و یافتن راهی برای خروج از جنگ ویتنام که آسیب کمتری به آن وارد کند. منافع آمریکا تا حد امکان برعکس، در سیاست آمریکا در قبال اسرائیل و بقیه غرب آسیا (خاورمیانه) به نظر می رسد که خود کیسینجر محرک بزرگتر این سیاست بوده است.

در امروز هاآرتصآلوف بنن، تحلیلگر کهنه کار، با تأمل به نقش کیسینجر در دهه 1970 می پردازد. او می نویسد

کیسینجر بیش از هر کس دیگری جایگاه ویژه اسرائیل را در سیاست خارجی آمریکا به عنوان کشوری مستثنی از هنجارهایی که آمریکا از دیگران می خواهد در دو زمینه ایجاد کرد: در اختیار داشتن تسلیحات هسته ای و اشغال طولانی مدت مناطق همراه با انکار ساکنان آن. حقوق.

(کل مقاله بن ارزش خواندن دارد.)

در اینجا در Just World Educational، اخیراً دو برنامه را ارائه کردیم که برای هر گونه توجه به میراث کیسینجر در غرب آسیا بسیار مهم است. در تابستان 2022، ما یک بسته اطلاعاتی چندرسانه ای در مورد برنامه تسلیحات هسته ای اسرائیل آماده کردیم که در آن رئیس JWE هلنا کوبانکه در طول سالها مقالات متعددی در این زمینه منتشر کرده است، در مورد آنچه در این زمینه شناخته شده و همدستی آشکار واشنگتن رسمی با اسرائیل در این مورد بحث کرده است. دکتر ویلیام بی کوانتکه از تابستان 1972 تا تابستان 1974 یکی از مشاوران کلیدی خاورمیانه در کارکنان کیسینجر بود و بعداً مشاور ارشد رئیس جمهور در خاورمیانه بود. کاخ سفید جیمی کارتر و همچنین با دستیار برنامه JWE عامل زروق.

اسکرین شات از ویدئو. خانم کوبان، دزدی دریایی به نظر می رسد.

در این بسته اطلاعاتی می توانید پیدا کنید:

  • لینک ویدیوی گفتگوی 78 دقیقه ای آنها
  • خلاصه کاملی از مکالمه آنها
  • پیوندهایی به منابع مرتبط متعدد (از جمله منابع مرتبط با سرنوشت یک افشاگر اصلی هسته‌ای اسرائیل، مردخای وانونو) و
  • چند تصویر مرتبط

سپس، در پایان سپتامبر سال جاری، بسته چندرسانه ای مشابهی را ارائه کردیم که این بار بر دیپلماسی پیرامون جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 (و فقدان قابل توجه دیپلماسی قبل از آن) تمرکز داشت.

محور این بسته گفتگوی تصویری با خانم کوبان بود ویلیام کوانت و با یک مورخ اسرائیلی دکتر یگال کیپنیس. در سال 2013، شرکت انتشارات خانم کوبان، Just World Books، اثر مهم دکتر کیپنیس را منتشر کرد. 1973: جاده جنگ، که در آن او بسیاری از ابتکارات رئیس جمهور مصر را دنبال کرد. انور سادات در سال 1973 در تلاشی مصمم برای بازگرداندن دیپلماسی مصر با اسرائیل بر اساس فرمول معروف “سرزمین در برابر صلح” که سازمان ملل در اوایل سال 1967 پذیرفته بود، به سراغ هنری کیسینجر رفت. (اسرائیل از سال 1967 در اشغال نظامی شبه جزیره سینا مصر و دیگر سرزمین های عربی بوده است.)

کتاب کیپنیس در سال 2013 نشان می‌دهد که چگونه گلدا مایر، نخست‌وزیر اسرائیل، تمام تلاش‌های صلح سادات را در ماه‌های منتهی به اکتبر 1973 مسدود کرد و تا چه حد کیسینجر از لجبازی او حمایت کرد. ویلیام کوانت پیشگفتار این کتاب را نوشته است.

هنگامی که یک دهه دیگر پس از جنگ در اکتبر 1973 سپری شد، دکتر کیپنیس مجموعه دیگری از اسناد دولتی اسرائیل را که اخیراً از طبقه بندی خارج شده بود، پیدا کرد که لایه های بیشتری از همدستی اسرائیل و آمریکا را در دوره های قبل و در طول جنگ نشان می داد. او فصلی را در جلد جدید ارائه داد که این یافته‌های جدید را خلاصه می‌کند. جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973ویرایش شده توسط Galen Jackson که در 15 سپتامبر منتشر شد. دکتر کوانت نیز فصلی در کتاب جدید نوشته است.

یگال کیپنیس در ویدیوی ما

بسته رسانه ای جنگ اکتبر 50 سال بعد Just World Ed شامل:

  • پیوند به ویدیوی گفتگوی Quandt-Kipnis-Cobban سپتامبر 2023،
  • متن کامل این گفتگو و
  • پیوندهایی به مجموعه ای غنی از مواد مرتبط.

در نهایت، به عنوان پادزهر دیگری برای بسیاری از نظرات ستایش آمیز که اکنون درباره زندگی و میراث کیسینجر منتشر می شود، توجه شما را به انتشار به موقع مجموعه ای از سوابق طبقه بندی شده قبلی در مورد نقش کیسینجر در راز توسط آرشیو امنیت ملی در دانشگاه جورج واشنگتن جلب می کنیم. بمب گذاری در کامبوج، جاسوسی داخلی غیرقانونی، حمایت از دیکتاتورها و جنگ های کثیف در خارج از کشور.”

دیدگاهتان را بنویسید